Předškolní vzdělávání a jeho cíle
Hlavní cíle předškolního vzdělávání jsou zakotveny ve školském zákoně. Předškolní vzdělávání má podporovat rozvoje osobnosti dítěte, podílet se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji, na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání má vytvářet základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Mateřské školy máme jednak veřejné (zřizovatel je zpravidla obec), církevní a soukromé. Zvláštní statut mají firemní školky a dětské skupiny.
Kapacity mateřských škol v současnosti
Výše uvedené cíle jsou jistě z pohledu dítěte i jeho rodiče prospěšné. V době nedostatku pracovních sil je umístění dítěte do mateřské školy a návratu rodiče do práce také pozitivní věc, ale praxe ukazuje, že někdy je sehnat místo ve školce nadlidský úkon. Souvisí to zejména s tím, že v posledních letech se v důsledku nástupu silnějších populačních ročníků začaly zvýrazňovat kapacitní problémy mateřských škol.
Také státem nabízená 2letá mateřská dovolená v praxi naráží na problém neexistence systematického, fungujícího systému rané péče pro děti do 3 let. Díky dotačnímu programu ministerstva sice některé obce kapacitu svých mateřských školek zvedly, ale ve velkých a větších městech jsou mateřské školky zaplněny a kapacitní rezervy jsou v malých obcích, zejména v příhraničních regionech. Tento fakt souvisí s odchodem obyvatel do větších aglomerací a vylidňováním venkova.
Povinné předškolní vzdělávání ano či ne?
Výše uvedené skutečnosti související s nedostatkem volných míst v mateřských školách ještě dále zkomplikovala zákonná povinnost zřizovatelů mateřských škol poskytnout místo v mateřské škole všem dětem v posledním ročníku před nástupem povinné školní docházky. Bylo rozumné zavést tuto povinnost v době, kdy mateřské školy ve velkých městech praskají ve švech? Podle mého názoru ano, neboť předškolní vzdělávání má mimořádný význam pro dítě, aby uspělo v dalším vzdělávacím procesu. Zejména pak v případě dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí má kvalifikovaná výchova a vzdělávání dětí od velmi raného věku velký potenciál eliminovat handicapy, které si tyto děti přinášejí z rodiny.
V souvislosti se zvolna klesající porodností, nárůstem počtu soukromých mateřských školek a dalších faktorů se blýská na lepší časy – kapacity mateřských škol se začínají postupně uvolňovat. V blízké budoucnosti tak snad máme naději, že každé dítě najde své místo ve školce v takové lokalitě a vzdálenosti, která bude pro rodiče příhodná a nebude zatěžující.